God samarbejdskultur

Jeg har jeg læst Mads Ananda Lodahls blogindlæg pÃ¥ modkraft.dk om norske professor i socialpsykologi, Berit Ã…sHerskerteknikker. Indlægget er skarpt og retter fokus mod de mønstre, som mennesker bevidst og ubevidst følger for at fÃ¥ magt over hinanden – bÃ¥de i professionelle, frivillige og sociale sammenhænge. Det fik mig i gang med at samle de erfaringer, jeg har draget mig gennem utallige (eller i hvert fald  godt 25 Ã¥r som meningt medlem og medlem af bestyrelser for alverdens foreninger – dog primært danske). Erfaringer har jeg samlet i en liste herunder. Listen er en liste over de elementer, der skal være tilstede for at kunne skabe fremdrift via konstruktivt samarbejde. Det gælder bÃ¥de i frivillige foreninger og sociale sammenhænge, hvor man har ét eller flere fælles mÃ¥l. Men generelt er det bare gode principper til sundt samarbejde – principper og teknikker, som sÃ¥vel private, offentlige og alle organisationer kan have stor gavn af i hverdagen:

1) Aktiv bestemmer – nÃ¥r man har en gruppe, der fordeler ansvar og nogle deltagere pÃ¥tager sig ansvaret for en opgave, sÃ¥ er det de aktive, der har kompetencerne til at vælge retning, midler og løsning. Enhver mÃ¥ komme med gode rÃ¥d, men det er i sidste ende de, der har fÃ¥et og taget ansvaret, som alene mÃ¥ træffe de afgørende beslutninger. Medmindre de selv foreslÃ¥r en anden mÃ¥de at træffe afgørelserne pÃ¥.

2) Kritik skal vise videre. Du må gerne kritisere aktiviteter og tiltag, men kun såfremt du også har en løsning og vej videre fra kritikpunktet.

3) Det er strengt forbudt at afbryde noget andre har lavet.

4) Det er tilladt at bremse noget andre har lavet, hvis de accepterer nedbremsningen og der samtidig med at aktiviteten bremses er lagt en vej for, hvordan den i stedet gennemføres.

5) Passive medlemmer har ingen indsigelsesret på de områder, de er passive indenfor.

 

Liberalt demokrati – extension pack

6) Beslutninger skal være frivillige at deltage i. De vigtigste / højst profilerede skal ligge sidst

7) Hvis procedurer og afstemningsregler bliver taget op til debat under eller op til afstemninger, så udsættes afstemningen til retningslinjerne (valgstrukturen) er på plads

 

Efficiency Pack

8) Uddelegér sÃ¥ meget som muligt. Overvej altid om en opgave kan udliciteres til en mindre gruppe af særligt aktive pÃ¥ omrÃ¥det. Derved løftes debatten ogsÃ¥ fra forum af bÃ¥de engagerede og ikke engagerede i den enkelte sag til et mindre forum, der er meget mere beslutnings- og handlekraftigt. nÃ¥r en opgave er uddelegeret kan kompetencen ikke ‘hentes tilbage’ til der, hvor den er uddelegeret fra.

Leave a Reply